Ви мусите дозволити Javascript у вашому браузері для оптимальної роботи сайта і відображення розділів повністю.
Увійти Моя подорож
UaRuEn

Успішний кейс в туризмі. Вигода на Івано-Франківщині

10.09.2020
1208

Як перетворити напівзруйновану резиденцію Леопольда Поппера фон Подграгі на сучасний Центр спадщини Вигодської вузькоколійки з інтерактивними атракціями? Мати Вигоду, час та натхнення зробити із селища справжній туристичний «магніт». Тут є не лише мальовнича природа та «Карпатський трамвай». 

Дуже популярною стала серед дітей експозиція Центру з її «норами» та «дуплами» у зріст людини, прототипом паротяга та іграми, можливістю визначити вік дерева, вік риби за лускою та скласти ланцюжок «хто кого їсть». 

А для дорослих у Вигоді є цілий туристичний кластер з садибами та смачною бойківською кухнею. 

Про виникнення цього унікального туристичного продукту розповіли голова Туристичної асоціації Івано-Франківщини Оксана Федорович та засновник кластеру сільського зеленого туризму у Вигоді Оксана Клебан

— Як виникла ідея розвивати туризм у Вигоді? Якою була реакція громади?

О.Ф.: Тут варто говорити не так про ідею розвивати туризм, як про нагальну потребу селища Вигода як центру лісозаготівлі диверсифікувати напрямки своєї економіки та підвищити власну привабливість. Вигода розташована серед розкішної природи, з лісами, унікальними гідрологічними пам’ятками, знаменитими мізунськими мінеральними джерелами та власною промисловою спадщиною – вузькоколійкою, яка й сьогодні використовується за призначенням – для транспортування деревини та лісорубів. З 2005 року збереженою ділянкою Вигодської вузькьколійки регулярно курсує углиб лісу з туристичною метою так званий «Карпатський трамвай». Тож не приймати й не затримувати відвідувачів у цих умовах було б щонайменше – не розумним. 

Маючи у своєму розпорядженні унікальну будівлю, споруджену ще у 1855 році, - колишню резиденцію засновника Вигодської вузькоколійки австрійського барона Леопольда фон Поппера, - громада фактично володіла значним ресурсом, який не використовувала. Це був забутий архітектурний об’єкт, який знаходився у критичному стані. Під час радянської епохи будинок був трансформований у сільський клуб, що зашкодило будівлі, половина якої останні 30 років просто пустувала. Інша половина тоді належала сільській бібліотеці. Лише у 2008 році дві кімнати були впорядковані та надані місцевому відділку міліції. Проте приміщення і далі використовувалося мало, та до 2013 року прийшло в повний занепад. Найкращим виходом для будівлі і для розвитку громади виявилось створення в ній центру спадщини найстарішої діючої вузькоколійки в Карпатах – сучасного візит-центру, й за його допомогою – пожвавлення туристичної привабливості території, та підвищення її доходів від туризму. 

Ця ідея належала Туристичній Асоціації Івано-Франківщини, яка у співпраці з Вигодською селищною радою та Марамуреським гірським природним парком (Румунія) у 2015 році відкрили тут новий туристичний об’єкт – Центр спадщини Вигодської вузькоколійки, створення якого фінансувалося з коштів ЄС в рамках транскордонного проекту «Карпатські вузькоколійки», що тривав з 2013 до 2015 рік. Фактично за два роки будівля стала невпізнаною, суттєво змінивши обличчя Вигоди і практично одразу перетворившись з напівзруйнованого об’єкту на предмет гордості громади. 

Проте спочатку реакція громади на створення центру не була однозначною. Розуміння цінності об’єкту з’явилося у мешканців після її відкриття, коли  Центр запрацював і викликав позитивний суспільний резонанс та туристичний інтерес. А коли все починалося, команді проекту доводилося довго і методично переконувати громаду, чому реконструкція будівлі призведе до її розквіту. 

— Скільки часу пішло на створення Центру спадщини? Як вдалося знайти кошти на цей проект і якою була кінцева вартість?

О.Ф.: Проект був поданий на відкритий конкурс проектів ЄС, став переможцем та отримав співфінансування.  Бюджет (вартість реконструкції, планування та створення експозиції, інтерпретаційних відео, меблів, технічного обладнання, промоційної кампанії) склав 286 131 євро. 

— Коли відкрився об’єкт? Наскільки збільшувався потік туристів кожного року? Чи приїздять іноземці і звідки саме?

О.Ф.: Об’єкт відкрився у 2015 році, а з 2016-го почав приймати відвідувачів. На сьогодні в Центрі спадщини облаштовано 22 інтерактивних стенди з цікавими відео та аудіо ефектами, демонструється пізнавальний фільм про історію місцевості від її зародження до сьогодення та п’ять інтерпретаційних відео про місцеві культури праці. 

Як візит-центр об’єкт надає необхідну інформацію про інші місцеві атракції, допомагає у бронюванні житла чи оренді спорядження для активного туризму. Центр має власну крамницю, де можна придбати місцеві сувеніри, туристичну літературу, тощо. 

Власне, атракція спрямована на місцевих відвідувачів, але при цьому інтерпретаційні фільми, що транслюються тут, озвучені п’ятьма мовами. Профіль відвідувача Вигоди, як і вибір іноземних мов для перекладу фільмів, був визначений в результаті проведення маркетингового дослідження ще на етапі створення Центру. Серед відвідувачів переважна більшість – українці. Іноземці трапляються значно рідше, в основному це родичі місцевих мешканців або представники делегацій іноземних країн. 

— Скільки туристів відвідує Вузькоколійку? Чим саме привабливий цей туристичний продукт?

О.Ф.: Сучасний інтерпретаційний Центр спадщини Вигодської вузькоколійки у доповненні з «Карпатським трамваєм» та стилем життя місцевих мешканців, формує захоплюючу пропозицію для регулярного відвідування, мотивує подорожуючих до активного відпочинку.  Щоб достеменно знати, чим притягує об’єкт – його варто відвідати. За період функціонування він прийняв понад 35 тис. відвідувачів. Більшість цих відвідувачів прагне затриматися в громаді мінімум на вікенд, але на сьогодні у Вигоді є можливості для перебування з родиною з метою відпочинку хоч цілий тиждень. 

— Яким чином приваблювали туристів: реклама (де саме), робота з туроператорами, допомога влади? Чи дало це поштовх до розвитку регіону?

О.Ф.: Вигода та її околиці як дестинація туризму, заснованого на місцевій культурній спадщині, стартувала з візиту туроператорів та туристичних оглядачів, форуму операторів історичних вузькоколійок України, Румунії та Польщі ще у 2015 році, завдяки згаданому проекту «Карпатські вузькоколійки». Проект підтримав Центр спадщини та саму Вигоду низкою багатомовних брошур, публікацій у ЗМІ та органічними постами в соцмережах, які й без додаткової реклами отримали шалену кількість прихильників. А далі сам магніт почав працювати на власну промоцію та промоцію громади за підтримки партнерів-фундаторів – Вигодської селищної ради та ТАІФ. Однак, після завершення проекту підтримка Туристичної Асоціації є переважно консультаційна, бо імідж Центру сам слугує рекламою громаді та регіону в цілому як території відвідування.

З моменту відкриття Центр відіграє важливу роль у житті громади: він не тільки приваблює нових відвідувачів та затримує їх у Вигоді, а й виконує набагато ширші функції, виступаючи значущим генератором змін, соціальних ініціатив та місцевих доходів. 

— Тобто місцеві активно самі почали включатися в процес?

О.Ф.: Так, за неповних шість років діяльності Центру у Вигоді сформувався та зміцнився місцевий туристичний кластер, кістяком якого є 7 операторів садиб сільського зеленого туризму. Зокрема, садиба з найсмачнішою бойківською кухнею «Дарваїв кут» (Старий Мізунь), овеча ферма «Дубовий кут» (Новий Мізунь), садиба «Бойківські світанки» з чудово збереженою і облаштованою хатою початку 19 століття та кузнею (Новошин), «Добра» еко-ферма з традиційним розведенням кіз та інших унікальних порід сільськогосподарських тварин та садиба з питними медами та сном на вуликах (Шевченкове). На разі Вигода пропонує колоритний відпочинок, близько знайомить відвідувачів культурою праці, кулінарними традиціями, стилем життя місцевих мешканців та дослідженням місцевої природи. 

З 2018 року щорічно у жовтні Івано-Франківщина запрошує гостей на один з найсмачніших фестивалів України – «Бульб’яні пироги бойківські», який започаткувала голова кластеру Оксана Клебан, вона ж власниця садиби «Дарваїв кут». Кількість відвідувачів цього новоствореного фестивалю у минулому році склала понад три тисячі, що стало сюрпризом для всіх і навіть для його організаторів, які не сподівалися такого ажіотажу. 

Варто зазначити, що одразу після відкриття Центр спадщини став магнітною атракцією, що цікава не лише туристам, які планують відпочинок, а й органам влади та бізнесу, які прагнуть вивчати цей вдалий досвід приватно-публічного партнерства для подальшого застосування. 

У 2019 році Вигода з його центром спадщини та кластером зеленого туризму стала частиною міжнародних зелених маршрутів Green Ways та систематично промоціюється на національних туристичних виставках. Природно також, що всі екскурсійні програми для туристів Вигоди стартують з Центру спадщини, який нещодавно увійшов у топ 10 туристичних принад України, must to be visited.

— Інтерактивна складова в Центрі – дуже цікаве рішення. Це допомогло залучити наймолодших туристів? 

О.Ф.: Інтерактив – це рішення, продиктоване різноманітним досвідом його авторів, натхненних найкращими прикладами діяльності таких центрів у світі, а створена в результаті диво-експозиція – результат кропітких розрахунків, тестувань, технічних креслень, вибору матеріалів та інших нюансів, яких не видно за лаштунками. В основі діяльності центру лежить концепція інтерпретації місцевої спадщини у тісному зв’язку з життям громади, ретельно продумана та спланована ще на етапі ідеї створення Центру. Можливо тому Центр спадщини Вигодської вузькоколійки, Вигодська громада та Туристична Асоціація Івано-Франківщини співіснують у такій синергії.

— Що саме їм подобається більше всього в атракціях?

О.Ф.: Експозиція Центру спадщини, з її «норами» та «дуплами» у зріст людини, прототипом паротяга та іграми, буквально заворожує дітей, особливо шкільного віку, що стало поштовхом до створення на базі центру Лісової Школи. Це рішення дозволяє використовувати об’єкт незалежно від сезонності. У приміщенні Центру створено клас, який устатковано обладнанням для дослідів та літературою. Зараз Лісова Школа активно розвивається у рамках нового транскордонного проекту ТАІФ, Вигодської селищної ради та Долинської районної адміністрації «Карпатські лісові школи – пілотне співробітництво для охорони природи та екологічної освіти», що виконується у партнерстві з Марамуреським природним парком. Фінансується за підтримки ЄС Спільною операційною програмою транскордонного співробітництва ЄІС Угорщина – Словаччина – Румунія – Україна 2014-2020. Проектом планується не лише дообладнати Школу, створити інтерпретаційний мультфільм для знайомства з лісовими екосистемами на прикладі Вигодських лісів та місцевих верхових боліт, а й передати Вигодський досвід румунським партнерам, через створення подібної школи у Вішеу-де-Сус. Уроки школи розробляються у тісному зв’язку зі шкільними навчальними програмами, з огляду на практичний інтерес вчителів, що хочуть змінити традиційне викладання на творчість, експериментування, інтерактивні ігри у Центрі спадщини та живе дослідження природи в лісах та на болотах. 

Завдяки зусиллям партнерів, місцевої влади та підтримці ЄС буквально за пів року на подвір’ї Центру спадщини відкриється інтерактивний павільйон-репродукція дикої природи, а поруч із гідрологічною пам’яткою природи болотом Ширковець - інноваційний освітній простір для вивчення дикої природи, обладнаний пішохідними містками, оглядовими вежами, інтерпретаційними панелями.

— Які б практичні поради ви дали тим громадам, які хочуть розвивати туризм?

О.Ф.: Знайдіть свою спадщину та відкрийте її світові. Не обов’язково будувати центри, можна знайти безліч інших шляхів для інтерпретації місцевої унікальності, яка буде працювати на вас, приносити задоволення та бути предметом вашої гордості. Однак банальне наслідування тем та підходів, на жаль, не спрацює. Тут необхідно змінити, можливо розширити чи поглибити бачення можливостей для захоплення відвідувача, запустити уяву та власне розуміння, що саме стане причиною приїзду, який унікальний туристичний досвід громада запропонує. 

Головне – перед тим як ініціювати будь-які кроки, спрямовані на туризм і не тільки, перед тим як витрачати будь-які ресурси, ретельно сплануйте свої дії, з максимальним урахуванням інтересів дітей та молоді як творців майбутнього своєї території. До речі, детальні поради громадам щодо розвитку туризму, заснованого на місцевій спадщині, команда ТАІФ продумала та виклала у посібнику для малих, а можливо і для великих, громад України «Економіка спадщини», що є у вільному доступі на нашій веб-сторінці. Залишається тільки побажати всім нам успіху і здоров’я у цей екстремальний час.

Засновниця кластеру сільського зеленого туризму Оксана Клебан про те, як формувався туристичний кластер на території Вигодської громади:

Все це сталося волею долі. Я за спеціальністю – лікар-стоматолог. Живу у селі Старий Мізунь. Спочатку сільський зелений туризм був для мене чистою розвагою, бо живу сама, діти вчилися в університеті, велика хата – поговорити ні з ким. Якось моя пацієнтка – власниця турфірми прислала до мене відпочити на вихідні викладачку Львівського університету, яка проводить екскурсії по Львову англійською мовою. Вона приїхала із сім’єю, з ерудованими людьми цікаво спілкуватися. Вони розповіли своїм друзям, друзі – друзям, там все і почалося. Потім я створила сайт, приймала гостей тільки у своїй хаті і була як приватне селянське господарство. Далі я увійшла до 100 кращих зелених садиб України та приєдналася до Спілки зеленого туризму. Переймала литовський досвід створення кластеру. 

Необхідність шукати якісь атракції виникла тому, що почали приїжджати туристи з Одеси, Києва, не на два дні, як зі Львова, а на більший термін. Це потребувало додаткових емоцій та розваг. Вже працював Центр спадщини, він підштовхнув до організації цього кластеру, бо знаходиться в центрі громади. Був «Карпатський трамвай». Вже дві локації для туристів. 

У 2015 році до нас переїхали хлопці-переселенці із Волновахи, які привезли німецьких спортивних коней. Я попросила їх дозволити моїм гостям кататися на конях. Вони погодилися за символічну ціну у 50 грн. А жінка із Центру спадщини розповіла, що у її батька інженера є власна пасіка. Так з’явилась ще одна атракція. Тобто, мали ми вже чотири місця, куди можна було повести гостей. 

Я ще знайшла людей, які мали 60 овець, запропонувала їм зробити атракційну овечу ферму - погодились. Зараз там вже понад 300 овець та роблять вони 9 видів сирів. 

Далі виникла потреба розважати гостей, коли на вулиці негода. Створили хату-музей, потім кузню, де три години кожен кує, що хоче. До складу кластеру входить 21 учасник, хоча найактивніших – семеро. Ми постійно організовуємо тури, описані тур вихідного дня та два одноденні тури по Бойківщині. У нас є навіть гід по Бойківщині – молода двадцятирічна дівчина, дуже ерудована, знає англійську мову. Виходить, що ми помаленьку ростем, стаємо цікавими. В мене є клієнти з Одеси, люди небідні, які бачили по світу багато чого, кожного разу захоплюються чимось новим. Цього року, наприклад, зробили для них сніданок на фермі з козячим маслом та сирами. Там є альпійські, африканські, іспанські кози (найменші у світі), що люди таких ще й не бачили. Вони приручені, граються біля людей, сюди проїздять цілими сім’ями, діти доять кіз. 

Отже тепер ми можемо приймати людей на чотири-п’ять днів. Недалеко є скелі Довбуша, нещодавно ще знайшли поруч цікаві скелі у Карпатах, будемо у вересні прописувати новий тур. У нас походи в гори, на Лисій горі є жертовний камінь з часів язичництва, ми туди водимо туристів, готуємо на вогні їжу. Ми можемо спокійно організовувати п’ятиденне перебування з цікавою програмою. 

Восени вересень та жовтень останні роки теплі, ми повністю працюємо ці місяці. Ми також проводимо фестивалі, але цього року скасували через пандемію коронавірусу. Але цього року восени будемо катати людей на повітряній кулі. 

У травні з’явилася нова туристична дестинація - мануфактура «Карпатський колорит», молодий підприємець відкрив крамницю з екоїжею у Вигоді. Місцеві виробники там реалізовують свою продукцію. Нещодавно до нас доєдналася молодь ГО «Вулик», яка допомагає в розвитку нашого кластеру. 

Так невеликими, але впевненими кроками розвиваємо туризм у Вигоді. 

Матеріал підготовлено Державним агентством розвитку туризму України

Підпишіться на розсилку новин та пропозицій від discover.ua і наших партнерів

Натискаючи кнопку, ви погоджуєтесь із Правилами та умовами.